پیام خود را بنویسید
دوره 3، شماره 2 - ( 6-1392 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 480-471 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

masoumy M, Ganjou M, Akbari Z. A comparative Study on the Effects of Holly Quran and Music Sound on Student,s Text Anxiety . cmja 2013; 3 (2) :471-480
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-147-fa.html
معصومی معصومه، گنجو مهستی، اکبری زهرا. مقایسه تاثیر آوای قرآن و آوای موسیقی بر اضطراب امتحان دانشجویان. فصلنامه طب مکمل. 1392; 3 (2) :471-480

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-147-fa.html


1- دانشکده پیراپزشکی ، دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، ایران، بوشهر ، masoumy@yahoo.com
2- دانشگاه علوم پزشکی بوشهر
چکیده:   (14597 مشاهده)

  مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش­آموزان است. به کار بردن آوای موسیقی، به عنوان یکی از راهبردهای مقابله با اضطراب می­تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آوای قرآن و موسیقی بر اضطراب امتحان دانشجویان انجام شده است.

  مواد و روش­ها: در یک مطالعه نیمه­تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش­آزمون و پس­آزمون، 60 نفر دانشجوی نیمسال اول دانشکده پیراپزشکی بوشهر در سال 1391 مورد مطالعه قرار گرفتند. با روش سرشماری و به شیوه تصادفی ساده، دانشجویان به دو گروه مساوی «قرآن و موسیقی» تقسیم شدند. آزمودنی­های گروه قرآن، آیه ­ الکرسی را با ترتیل منشاوی و آزمودنی­های گروه موسیقی، «موسیقی ملایم بی­کلام از مجموعه سکرت گاردین» را با نوازدگی رلف­لولند گوش دادند. مدت زمان گوش دادن هر دو گروه 15 دقیقه از طریق اسپیکر و به صورت هم­زمان بود. هر دو گروه، پیش از آزمون و پس از آن پرسش­نامه «حالت» اشپیل­برگر را تکمیل کردند. نتایج به دست به وسیله تی زوجی و تی مستقل و نرم­افزار spss محاسبه گردید.

  یافته­ها: میانگین اضطراب امتحان، پس از مداخله در گروه قرآن کریم و موسیقی به ترتیب (41/3 ± 27/35) و (50/6 ± 67/43) به دست آمد که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود( 05/0 > P ). مقایسه بین گروهی نشان داد در گروه قرآن کریم، اضطراب امتحان نسبت به گروه موسیقی کاهش قابل توجّهی داشته است و از نظر آماری این تفاوت معنادار بود ( 05/0 > P ).

نتیجه­گیری: گوش دادن به آوای موسیقی مانند آوای قرآن کریم، قبل از امتحان، شیوه مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانشجویان است . ولی آوای قرآن کریم در کاهش اضطراب امتحان مؤثرتر از آوای موسیقی است.

متن کامل [PDF 214 kb]   (3412 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb