TY - JOUR JF - CMJA JO - cmja VL - 10 IS - 3 PY - 2020 Y1 - 2020/12/01 TI - The Effect of Computer-based Cognitive Rehabilitation Therapy on Difficulties in Emotion-regulation among Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder TT - اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری‌های تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه بود. روش ها: شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل 24 (دوازده پسر و دوازده دختر) دانش‌آموز دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به صورت نمونه‌گیری قضاوتی یا هدفمند بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه دشواری در تنظیم هیجانی را در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. برای گروه آزمایش به مدت ده هفته، بیست جلسه بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه (هفته‌ای دو جلسه 30‌دقیقه‌ای) اجرا شد. یافته‌ها توسط آزمون تحلیل واریانس چندراهه با اندازه‌گیری مکرر در محیط نرم‌افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه در تمام زیرمقیاس‌ها به طور معنی‌داری با اندازه اثر متوسط تا زیاد، کاهش پیدا کرد. نتیجه گیری: توسعه و ارزیابی اولیه مداخله بازتوانی با استفاده از رایانه برای کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه می‌تواند اولین گام را در پر کردن شکاف موجود در ادبیات بالینی حال حاضر بردارد و باعث بهبود و اثربخشی معنی‌دار و بالینی در عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه شود. SP - 230 EP - 243 AU - Mayeli, Mitra AU - Abolmaali Alhosseini, Khadijeh AU - Nokani, Mostafa AU - Talepasand, Siavash AD - Department of Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Roudehen Branch, Islamic Azad University, Roudehen, Iran. KW - Attention deficit hyperactivity disorder KW - Computer-based cognitive rehabilitation KW - Difficulties in emotion regulation UR - http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-752-fa.html DO - 10.32598/cmja.10.3.1005.1 ER -