TY - JOUR T1 - The Effect of super brain yoga on children with autism disorder TT - اثر بخشی یوگای تقویت ذهن بر کودکان دبستانی مبتلا به اختلال اوتیسم JF - CMJA JO - CMJA VL - 6 IS - 3 UR - http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-415-fa.html Y1 - 2016 SP - 1549 EP - 1559 KW - Autism KW - Children KW - super brain yoga N2 - مقدمه: اوتیسم، اختلال رشد عصبی - مغزی کودکان با احتمال اختلالات رفتاری است. استفاده از درمان‌های طب مکمّل به‌عنوان نگرشی نو در زمینه‌ی درمان این اختلال مطرح شده است. در این راستا، هدف از این مطالعه تعیین تأثیر یوگای تقویت ذهن بر علائم اختلال اوتیسم کودکان بود. مواد و روش­ها: این مطالعه­ی نیمه­تجربی بر روی 80 کودک مبتلا به اوتیسم مراجعه‌کننده به کلینیک‌های دانشگاه علوم پزشکی اراک در دو گروه آزمون (شماره‌های پذیرش زوج) و شاهد (شماره‌های پذیرش فرد) به روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. در این تحقیق از همه‌ی نمونه‌ها رضایت‌نامه‌ی اخلاقی دریافت شد. در گروه آزمون علاوه بر درمان‌های معمول، مداخله به‌صورت آموزش انجام یوگای تقویت ذهن به‌صورت عملی و نظری به کودکان و والدین آن­ها بود و سپس کودکان به مدت یک ماه، روزانه دو دقیقه تمرینات یوگا را انجام دادند. در گروه شاهد درمان‌های معمول بدون هیچ مداخله‌ای ادامه یافت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه‌ی 20 انجام شد. یافته­ها: قبل از مداخله بین میانگین شدّت علائم اوتیسم در گروه آزمون (10/8±108/6) و شاهد (8±106/2) تفاوت معنی‌داری وجود نداشت؛ اما بین میانگین شدّت علائم اوتیسم بعد از مداخله در گروه آزمون (11/9±88/7) و شاهد (7/8±106/1) تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/001p=). قبل و بعد از مداخله تفاوت معنی‌داری از نظر میانگین شدّت علائم اوتیسم در گروه شاهد مشاهده نشد (0/258=p). نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که تمرینات یوگای تقویت ذهن نقش مؤثری در کاهش علائم اختلال اوتیسم در کودکان دارد. M3 ER -