@ARTICLE{Masoumy, author = {masoumy, Masoumeh and Ganjou, Mahasti and Akbari, Zahra and }, title = { A comparative Study on the Effects of Holly Quran and Music Sound on Student,s Text Anxiety }, volume = {3}, number = {2}, abstract ={  مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانش­آموزان است. به کار بردن آوای موسیقی، به عنوان یکی از راهبردهای مقابله با اضطراب می­تواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آوای قرآن و موسیقی بر اضطراب امتحان دانشجویان انجام شده است.   مواد و روش­ها: در یک مطالعه نیمه­تجربی با طرح دو گروهی و با روش پیش­آزمون و پس­آزمون، 60 نفر دانشجوی نیمسال اول دانشکده پیراپزشکی بوشهر در سال 1391 مورد مطالعه قرار گرفتند. با روش سرشماری و به شیوه تصادفی ساده، دانشجویان به دو گروه مساوی «قرآن و موسیقی» تقسیم شدند. آزمودنی­های گروه قرآن، آیه ­ الکرسی را با ترتیل منشاوی و آزمودنی­های گروه موسیقی، «موسیقی ملایم بی­کلام از مجموعه سکرت گاردین» را با نوازدگی رلف­لولند گوش دادند. مدت زمان گوش دادن هر دو گروه 15 دقیقه از طریق اسپیکر و به صورت هم­زمان بود. هر دو گروه، پیش از آزمون و پس از آن پرسش­نامه «حالت» اشپیل­برگر را تکمیل کردند. نتایج به دست به وسیله تی زوجی و تی مستقل و نرم­افزار spss محاسبه گردید.   یافته­ها: میانگین اضطراب امتحان، پس از مداخله در گروه قرآن کریم و موسیقی به ترتیب (41/3 ± 27/35) و (50/6 ± 67/43) به دست آمد که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود( 05/0 > P ). مقایسه بین گروهی نشان داد در گروه قرآن کریم، اضطراب امتحان نسبت به گروه موسیقی کاهش قابل توجّهی داشته است و از نظر آماری این تفاوت معنادار بود ( 05/0 > P ).نتیجه­گیری: گوش دادن به آوای موسیقی مانند آوای قرآن کریم، قبل از امتحان، شیوه مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانشجویان است . ولی آوای قرآن کریم در کاهش اضطراب امتحان مؤثرتر از آوای موسیقی است. }, URL = {http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-147-fa.html}, eprint = {http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-147-fa.pdf}, journal = {Complementary Medicine Journal}, doi = {}, year = {2013} }