Complementary Medicine Journal
فصلنامه طب مکمل
cmja
Medical Sciences
http://cmja.arakmu.ac.ir
1
admin
2228-5091
2228-7094
8
10.61186/cmja
14
8888
13
fa
jalali
1401
6
1
gregorian
2022
9
1
12
2
online
1
fulltext
fa
تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر تابآوری پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه کووید-19
Effect of Spiritual Self-care Education on the Resilience of Nurses Working in the Intensive Care Units Dedicated to COVID-19 Patients in Iran
پرستاری و مامایی
Nursing and Midwifery
كاربردي
Applicable
<strong>هدف:</strong> پرستاران در دوره شیوع کووید-19 مشکلات روانشناختی زیادی را تجربه میکنند. باتوجهبه اینکه معنویت بهعنوان یک پایگاه مستحکم میتواند عامل قوی در کنترل شرایط پرتنش باشد، این مطالعه با هدف تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر تابآوری پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه مواجه با بیماران مبتلا به کووید-19 بیمارستان ضیائیان تهران انجام شد.<br>
<strong>روش ها: </strong>این مطالعه از نوع تجربی، روی 64 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتهای ویژه کووید-19 بیمارستان ضیائیان تهران در سال 1400 انجام شد. نمونهها در ابتدا به شیوه تمامشماری انتخاب و سپس با تخصیص غیرتصادفی (براساس پرتاب سکه)، بعد از اخذ رضایتنامه کتبی آگاهانه از هر 2 گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) انجام شد. گروه آزمایش برنامه آموزشی مبتنی بر خودمراقبت معنوی را در 6 جلسه 45 دقیقهای بهصورت 1 روز در میان دریافت کردند. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعیتشناختی و تابآوری جمعآوری و در نرمافزار SPSS نسخه 25 وارد، سپس با استفاده از آزمونهای آماری تیمستقل، تیزوجی و کایدو در سطح معناداری 0001/P<0 تجزیهوتحلیل شد.<br>
<strong>یافته ها:</strong> میزان تابآوری قبل و بعد از آزمایش در گروه آزمایش و کنترل بهترتیب 5/28±48/0، 6/05±46/44 بود که ازنظر آماری اختلاف معناداری نداشت (0/297=P)، ولی بعد از آزمایش میانگین تابآوری بهترتیب 3/35±74/65، 6/49±49/38 بود که ازنظر آماری اختلاف معناداری داشت (0/0001>P).<br>
<strong>نتیجه گیری:</strong> باتوجهبه نتایج بهدستآمده، پیشنهاد میشود زمینههای لازم شرکت در فعالیتهای معنوی برای پرستاران فراهم شود که این مورد میتواند در بهبود وضعیت روانشناختی پرستاران مؤثر عمل کرده و خدمات بهتری به بیماران عرضه کند.
<div style="text-align: justify;"><strong>Objective: </strong>Nurses experienced many psychological problems during the COVID-19 outbreak. Considering that spirituality can be a strong factor in controlling stressful situations, this study aims to investigate the effect of spiritual self-care education on the resilience of nurses working in intensive care units (ICUs) dedicated to patients with COVID-19 in Iran.<br>
<strong>Methods:</strong> This experimental study was conducted on 64 nurses working in ICUs dedicated to patients with COVID-19 in Ziaeian Hospital in Tehran, Iran in 2021 who were selected by a census method and then randomly (by coin toss) assigned to the intervention (n=32) and control (n=32) groups. The intervention group received the spiritual self-care education at 6 sessions of 45 minutes every other day. Data were collected using a demographic form and the Connor-Davidson resilience scale and entered in SPSS software, version 25 and analyzed using independent t-test, paired t-test, and chi-square test. The significant level was set at 0.05.<br>
<strong>Results: </strong>The Mean±SD score of resilience before the education in the intervention and control groups were 48.0±5.28 and 46.44±6.05, respectively. The difference was not statistically significant (P=0.275). After the education, the mean of resilience in the intervention and control groups were 74.65±3.35, 49.38±6.49 respectively. The difference was statistically significant (P<0.0001).<br>
<strong>Conclusion: </strong>It is suggested that spiritual self-care education should be provided to nurses in ICUs dedicated to patients with COVID-19 to improve their resilience and thus help them provide better services to patients.<br>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span lang="FA" dir="RTL" style="font-family:"Times New Roman","serif""></span></span></span></span></div>
آموزش, معنویت, تابآوری, پرستاران
Education, Spirituality, Resilience, Nurses
188
201
http://cmja.arakmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1166-1&slc_lang=fa&sid=1
sajjad
Mirzaee
سجاد
میرزایی
sajjadmirzaee65@yahoo.com
3979952932
100319475328460016782
No
Department of Nursing, Faculty of Paramedicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی تهران، تهران، ایران..
Karvan
Bekmaz
کاروان
بکماز
Karvan.bekmaz@gmail.com
2860194071
100319475328460016783
No
Clinical Research Development Center of Ziaeian Hospital, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
پرستاری، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان ضیائیان، دانشگاه علومپزشکی تهران، تهران، ایران.
Aziz
Rasooli
عزیز
رسولی
rasouli.aziz@yahoo.com
4284341146
100319475328460016784
No
Department of Emergency Medicine, Faculty of Medicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علومپزشکی تهران، تهران، ایران.
Afzal
Shamsi
افضل
شمسی
Afzal_sh63@yahoo.com
3979952932
100319475328460016785
Yes
Department of Intelligence, Faculty of Paramedicine, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علومپزشکی تهران، تهران، ایران.