دوره 13، شماره 1 - ( 2-1402 )                   جلد 13 شماره 1 صفحات 59-52 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- گروه هوشبری و اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی ساری مرکز تحقیقات طب سنتی و مکمل وپژوهشکده اعتیاد ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران ، rezanf2002@yahoo.com
2- گروه تاریخ علوم پزشکی، دانشکده پیراپزشکی ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
3- گروه اورژانس، بیمارستان 17 شهریور، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، آمل، ایران
چکیده:   (2118 مشاهده)
مقدمه: اطلاعات درمورد استفاده و نگرش دانش آموحتگان گروه پزشکی نسبت به طب مکمل برای تعیین جایگاه آن در طب رایج نیاز است. هدف مطالعه، تعیین نگرش و میزان استفاده از طب مکمل در دانش آموختگان دکتری عمومی و تخصصی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بود.
روش کار: در این مطالعه مقطعی- تحلیلی، نگرش دانش آموختگان دکترای علوم پزشکی با پرسشنامه 23 سوالی و میزان استفاده از 17 روش طب مکمل با چک لیست، و میزان رضایت در چهار سطح تعیین شد. برای تحلیل متغیرهای کمی با ANOVA و کیفی از Chi 2 انجام شد.
یافته‌ها: نمره نگرش 276 شرکت کننده در این مطالعه برابر 2/9 ± 73 (39 تا 79) بود. بین نگرش چهار گروه دانش آموخته تفاوت آماری وجود نداشت (436/.= P). 80 نفر (29 درصد) روش‌های درمانی طب مکمل را اثر دارونما و 103 نفر (3/37 درصد)، به عدم وجود شواهد علمی برای ایمنی استفاده ازطب مکمل معتقد بودند. 66 نفر (9/23) درصد به طب مکمل نگرش مثبت و 23 نفر (4/8 درصد) نگرش منفی داشتند، 91 نفر (33 درصد) حداقل یکی ازروش های طب مکمل استفاده کردند. بیشترین روش ماساژ درمانی 33 نفر (12 درصد) بود. 27 نفر (8/41%) استفاده کنندگان از روش‌های ماساژ، طب فشاری، مدیتیشن و انرژی درمانی رضایت مطلوب داشتند.
نتیجه گیری: یک چهارم دانش آموختگان دکتری به روش‌های طب مکمل نگرش مثبت داشتند. عنایت به گستردگی استفاده مردم در جوامع مختلف دنیا از روش‌های طب مکمل وتداخل احتمالی این روش‌ها با طب رایج در امر مراقبت و درمان وجود دارد. تدوین برنامه درسی و تحقیقاتی برای آشنایی و بهبود نگرش همه دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی نسبت به روش‌های طب مکمل توصیه می‌شود.
متن کامل [PDF 451 kb]   (977 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1029 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: طب سنتی

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.