آدرس ایمیل خود را وارد نمایید
ثبت
مقدمه: اضطراب امتحان مشکل شایعی در میان دانشجویان و دانشآموزان است. به کار بردن آوای موسیقی، به عنوان یکی از راهبردهای مقابله با اضطراب میتواند باعث پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان شود. این مطالعه با هدف مقایسه تأثیر آوای قرآن و موسیقی بر اضطراب امتحان دانشجویان انجام شده است.
مواد و روشها: در یک مطالعه نیمهتجربی با طرح دو گروهی و با روش پیشآزمون و پسآزمون، 60 نفر دانشجوی نیمسال اول دانشکده پیراپزشکی بوشهر در سال 1391 مورد مطالعه قرار گرفتند. با روش سرشماری و به شیوه تصادفی ساده، دانشجویان به دو گروه مساوی «قرآن و موسیقی» تقسیم شدند. آزمودنیهای گروه قرآن، آیه الکرسی را با ترتیل منشاوی و آزمودنیهای گروه موسیقی، «موسیقی ملایم بیکلام از مجموعه سکرت گاردین» را با نوازدگی رلفلولند گوش دادند. مدت زمان گوش دادن هر دو گروه 15 دقیقه از طریق اسپیکر و به صورت همزمان بود. هر دو گروه، پیش از آزمون و پس از آن پرسشنامه «حالت» اشپیلبرگر را تکمیل کردند. نتایج به دست به وسیله تی زوجی و تی مستقل و نرمافزار spss محاسبه گردید.
یافتهها: میانگین اضطراب امتحان، پس از مداخله در گروه قرآن کریم و موسیقی به ترتیب (41/3 ± 27/35) و (50/6 ± 67/43) به دست آمد که این اختلاف از لحاظ آماری معنادار بود( 05/0 > P ). مقایسه بین گروهی نشان داد در گروه قرآن کریم، اضطراب امتحان نسبت به گروه موسیقی کاهش قابل توجّهی داشته است و از نظر آماری این تفاوت معنادار بود ( 05/0 > P ).
نتیجهگیری: گوش دادن به آوای موسیقی مانند آوای قرآن کریم، قبل از امتحان، شیوه مؤثری برای کاهش اضطراب امتحان دانشجویان است . ولی آوای قرآن کریم در کاهش اضطراب امتحان مؤثرتر از آوای موسیقی است.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |