zolghadr H, sedaghati P, daneshmandi H. The effect of eight-week selected correction-balanced training on motor performance of intellectual disability students with developmental coordination disorder. cmja 2019; 9 (2) :3694-3706
URL:
http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-670-fa.html
ذوالقدر حمید، صداقتی پریسا، دانشمندی حسن. تاثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی-اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی دارای اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه طب مکمل. 1398; 9 (2) :3694-3706
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-670-fa.html
1- گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، 94hamidzolghadr@gmail.com
2- گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده: (4119 مشاهده)
مقدمه: بیتحرکی در کمتوانان ذهنی باعث اختلال در عملکرد حرکتی آنان میشود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
مواد و روشها: مطالعۀ حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی با طرح پیشآزمون - پسآزمون بود. جامعۀ آماری آن شامل 23 نفر از دانشآموزان پسر کمتوان ذهنی آموزشپذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود که بهطور تصادفی به دو گروه 12 نفرۀ تجربی با میانگین سنّی 1/21 ± 15/75سال و 11 نفرۀ کنترل با میانگین سنّی 1/34 ± 16/73 سال تقسیم شدند. والدین دانشآموزان، رضایتنامۀ کتبی را تکمیل کردند. گروه تجربی هشت هفته تمرین کردند. برای ارزیابی انعطافپذیری، سرعت راه رفتن، استقامت عضلانی، قدرت و هماهنگی عضلانی آزمودنیها بهترتیب از آزمونهای نشستن و رساندن، 50 گام راه رفتن، دراز و نشست و زمان برخاستن و نشستن استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل نتایج از آزمون آماری تی وابسته و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری %5p= استفاده شد.
یافتهها: بین انعطافپذیری (%1p=)، سرعت راه رفتن (0/006p=)، استقامت عضلانی (%1p=) و قدرت و هماهنگی عضلانی (%1p=) در دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار مشاهده شد.
نتیجهگیری: هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی میتواند عملکرد حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بهبود بخشد؛ بنابراین به مربیان و معلمان ورزش توصیه میشود از این تمرینات جهت بهبود عملکرد حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سایر موارد