پیام خود را بنویسید
دوره 9، شماره 2 - ( 6-1398 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 3706-3694 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zolghadr H, sedaghati P, daneshmandi H. The effect of eight-week selected correction-balanced training on motor performance of intellectual disability students with developmental coordination disorder. cmja 2019; 9 (2) :3694-3706
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-670-fa.html
ذوالقدر حمید، صداقتی پریسا، دانشمندی حسن. تاثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی-اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش آموزان کم توان ذهنی دارای اختلال هماهنگی رشدی. فصلنامه طب مکمل. 1398; 9 (2) :3694-3706

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-670-fa.html


1- گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران ، 94hamidzolghadr@gmail.com
2- گروه آسیب شناسی ورزشی و حرکات اصلاحی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران
چکیده:   (3627 مشاهده)
مقدمه: بی‌تحرکی در کم‌توانان­ ذهنی باعث اختلال در عملکرد حرکتی آنان می‌شود. هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی بر عملکرد حرکتی دانش­آموزان کم‌توان ­ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود.
مواد و روش‌ها: مطالعۀ حاضر یک کارآزمایی بالینی تصادفی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون بود. جامعۀ آماری آن شامل 23 نفر از دانش­آموزان پسر کم‌توان ­ذهنی آموزش‌پذیر مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی بود که به‌طور تصادفی به دو گروه 12 نفرۀ تجربی با میانگین سنّی 1/21 ± 15/75سال و 11 نفرۀ کنترل با میانگین سنّی 1/34 ± 16/73 سال تقسیم شدند. والدین دانش­آموزان، رضایت‌نامۀ کتبی را تکمیل کردند. گروه تجربی هشت هفته تمرین کردند. برای ارزیابی انعطاف‌پذیری، سرعت راه رفتن، استقامت عضلانی، قدرت و هماهنگی عضلانی آزمودنی‌ها به‌ترتیب از آزمون‌های نشستن و رساندن، 50 گام راه رفتن، دراز­ و نشست و زمان برخاستن و نشستن استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل نتایج از آزمون آماری تی وابسته و تحلیل کوواریانس در سطح معناداری %5p= استفاده شد.
یافته‌ها: بین انعطاف‌پذیری (%1p=)، سرعت راه رفتن (0/006p=)، استقامت عضلانی (%1p=) و قدرت و هماهنگی عضلانی (%1p=) در دو گروه تجربی و کنترل تفاوت معنادار مشاهده شد.
نتیجه‌گیری: هشت هفته تمرینات منتخب تعادلی - اصلاحی می‌تواند عملکرد حرکتی دانش­آموزان کم‌توان­ ذهنی مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی را بهبود بخشد؛ بنابراین به مربیان و معلمان ورزش توصیه می‌شود از این تمرینات جهت بهبود عملکرد حرکتی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی استفاده کنند.
متن کامل [PDF 630 kb]   (1048 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb