Emaniyan A, jouzi M, Goli S. Comparison of the Effectiveness of Muscle Relaxation Training in both Face-to-Face and Distance Methods on Sleep Quality in Pregnant Women with Hypothyroidism. cmja 2023; 13 (2) :73-82
URL:
http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-923-fa.html
ایمانیان افسانه، جوزی مینا، گلی شادی. مقایسه اثربخشی آموزش آرامسازی عضلانی به دو شیوه حضوری و از راه دور بر کیفیت خواب زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید. فصلنامه طب مکمل. 1402; 13 (2) :73-82
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-923-fa.html
1- کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی - - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران ، minajouzi@pnu.iaun.ac.ir
3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
چکیده: (1029 مشاهده)
مقدمه: یکی از روشهای کنترل عوارض کمکاری تیروئید، بویژه در دوران بارداری، استفاده از روشهای غیردارویی مانند آرامسازی عضلانی میباشد که میتوان آن را به شیوههای مختلف آموزش داد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش آرامسازی عضلانی به دو شیوه حضوری و از راه دور بر میزان کیفیت خواب زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پسآزمون در سال 1399 در مراکز خدمات جامع سلامت نجف آباد انجام گرفت. نمونه 66 نفر از زنان باردار مبتلا به کمکاری تیروئید بود. از روش نمونهگیری دردسترس و تخصیص تصادفی نمونهها (با استفاده از برنامه اکسل و شماره پرونده بیماران) در دو گروه حضوری و از راه دور استفادهشد. رضایت نامه کتبی اگاهانه از همه نمونهها گرفته شد. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه کیفیت خواب پیترزبورگ بود. دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 16 و در سطح معناداری کمتر از 05/0 مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که قبل از آموزش میانگین نمره کل اختلال در کیفیت خواب و ابعاد آن بین دو گروه اختلاف معنادار نداشت (05/0 P >). بعد از آموزش میانگین نمره اختلال در کیفیت خواب در ابعاد تأخیر در به خواب رفتن، مدت زمان خواب، بازدهی خواب و اختلال در عملکرد روزانه بین دو گروه تفاوت معنادار نداشت (05/0 P >) اما میانگین نمره کل اختلال در کیفیت خواب و همچنین ابعاد کیفیت ذهنی خواب و اختلالات خواب در گروه آموزش حضوری (نمره کل اختلال در کیفیت خواب: 25/0±27/3) به طور معناداری کمتر از گروه آموزش از راه دور (نمره کل اختلال در کیفیت خواب: 60/0±67/5) بود (05/0 P <).
نتیجه گیری: آموزش حضوری روشی اثربخش در آموزش آرامسازی عضلانی به عنوان مداخلهای بی خطر و مؤثر درکاهش اختلالهای خواب در زنان باردار میباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
فیزیولوژی