Emaniyan A, jouzi M, Goli S. Comparison of the Effectiveness of Muscle Relaxation Training in both Face-to-Face and Distance Methods on Sleep Quality in Pregnant Women with Hypothyroidism. cmja 2023; 13 (2) :73-82
URL:
http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-923-fa.html
ایمانیان افسانه، جوزی مینا، گلی شادی. مقایسه اثربخشی آموزش آرامسازی عضلانی به دو شیوه حضوری و از راه دور بر کیفیت خواب زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید. فصلنامه طب مکمل. 1402; 13 (2) :73-82
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-923-fa.html
1- کارشناس ارشد پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی - - دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران ، minajouzi@pnu.iaun.ac.ir
3- استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجفآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجفآباد، ایران
متن کامل [PDF 467 kb]
(504 دریافت)
|
چکیده (HTML) (1030 مشاهده)
متن کامل: (348 مشاهده)
مقدمه
کمکاری تیروئید یکی از شایعترین بیماریهای غدد درونریز به شمار میرود که غده تیروئید قادر نیست به اندازه نیاز بدن هورمونهای تیروئیدی تولید نماید.
یکی از دورانهای زندگی زنان که در آن هورمونها دچار تغییر میشوند، بارداری است (1). در دوران بارداری، بطور معمول نیاز به هورمونهای تیروئید 40 تا 100% افزایش مییابد تا بتواند نیازهای مادر و جنین در حال رشد را تأمین نماید (2). مطالعات انجام شده، نشان دهنده رشد روبه فزون کم کاری تیروئید در دوران بارداری در سطح دنیا میباشد. علت این مساله را افزایش سن و نمایه توده بدنی مادران عنوان کردهاند. شیوع کلی اختلالات تیروئید در دوران بارداری، در سال 2018 حدود 8/10 درصد بوده که در این بین شیوع کم کاری تیروئید 2/9 درصد برآورد شده و (3). در سال 2023 در هند 9/33 درصد برآورد شده که 6/31 درصد آن به صورت کم کاری تیروئید بوده است (4). همچنین میزان شیوع کم کاری تیروئید در سال 2019 در ترکیه 2/13 درصد (5) برآورد شده است. در ایران در مطالعهای که در سال 2020 انجام شد مشخص گردید میزان شیوع کلی اختلالات تیروئید در بارداری 10/18 درصد و شیوع کم کاری تیروئید 01/13 درصد میباشد (6).
در مادران باردار، کمکاری تیروئید با خطر افزایش چندین عارضه مادری مانند پرهاکلامپسی و پرفشاری خون بارداری، جدا شدن زودرس جفت، خونریزی بعد از زایمان و عوارض جنینی مانند وزن کم هنگام تولد، مرگ ومیر هنگام تولد، زایمان زودرس، اختلالشناختی و نوروسایکولوژی همراه است (7). کم کاری تیروئید علاوه بر عوارض جسمی، عوارض روانی بسیاری نیز دارد. شایعترین عوارض روانی در مادران باردار شامل پرخاشگری، اضطراب، افسردگی، حساسیت در روابط متقابل، وسواس، ترس مرضی، اختلالات خواب و روان پریشی است. تعادل در میزان تولید هورمونهای تیروئید یکی از فاکتورهای اساسی در پیشگیری از بروز اختلالات بیوشیمیایی مغز محسوب میشود بطوریکه در صورت وجود هرگونه اختلال در تعادل هورمونهای تیروئید، تا زمانی که درمان صورت نگیرد، امکان بروز اثرات جدی بر هیجانات و رفتارهای بیماران وجود دارد (8).
زنان مبتلا به کم کاری تیروئید با توجه به شرایط جسمی و ماهیت بیماری، عوارض جسمی و روحی بسیاری را تجربه میکنند. یکی از مشکلات نسبتأ شایع در این بیماران اختلال در کیفیت خواب میباشد. زنانی که در طی بارداری اختلال خواب دارند، دو برابر بیشتر احتمال دارد که به فشارخون بالا، پرهاکلامپسی و کاهش رشد داخل رحمی جنین مبتلا شوند (9). پژوهشهای انجام شده جهت بررسی الگوی خواب در دوران بارداری، نشان میدهد بین 66 تا 94% زنان باردار در الگوی خواب خود تغییراتی داشتهاند (10) که ناشی از افزایش تدریجی غلظت استروژن و پروژسترون که هورمونهای مرتبط با هوموستاز خواب هستند، میباشد (11). تغییرات هورمونی نه تنها به طور مستقیم سیکل خواب-بیداری و ساختار خواب را متأثر میسازند، بلکه موجب ایجاد تغییرات جسمی و روحی میگردند، که میتوانند منجر به اختلال خواب گردند (12). اکثر زنان کیفیت خواب خود را در دوره بارداری پایین گزارش میکنند (13). اختلال خواب طی بارداری بر لیبر و فرایند زایمان تأثیر منفی دارد و زنان مبتلا با احتمال بیشتری تحت سزارین قرار میگیرند (12).
در تحقیقات انجام شده روی زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید، مشخص نشده چگونه سطوح بالاتر TSH ممکن است منجر به اختلال در خواب نامناسب شود، اما فرضیهای که مطرح است این است که بدلیل ارتباط بین هیپوتالاموس، غده هیپوفیز و غده تیروئید، محور هیپوتالاموس - هیپوفیز - تیروئید (HPT) است. وقتی فرد به خواب میرود، محور HPT فعالتر میشود که این باعث افزایش ترشح TSH میشود که غده تیروئید را تحریک میکند. تحت شرایط فیزیولوژیکی خاص، این تحریک تیروئید ممکن است باعث مشکلات خواب شود (14).
با توجه به اینکه اختلال خواب در دوران بارداری باعث بروز مشکلاتی در مادر و جنین میشود، بکارگیری تکنیکهای گوناگون مقابله با آن اهمیت بسیاری دارد. از طرف دیگر مداخلات دارویی برای افزایش کیفیت خواب، با عوارض متعددی مانند کاهش وزن نوزاد، کاهش نمره آپگار در هنگام تولد همراه است (15). از این رو امروزه استفاده از روشهای غیردارویی مانند ماساژ و روشهای روانشناختی مانند آرامسازی و هیپنوتیزم برای درمان اختلالات روانشناختی به شدت رو به افزایش است (16). از مهمترین مزایای استفاده از روشهای غیردارویی میتوان به عدم تأثیر بر سیر زایمان و همین طور فقدان عوارض جانبی بر مادر و جنین اشاره کرد. در میان روشهای غیردارویی، آرامسازی تکنیکی بسیار ساده، آسان و دردسترس است که میتواند در هر زمان و هر مکانی به سادگی قابل اجرا باشد (17). یکی از روشهای آرامسازی، آرامسازی پیشرونده عضلانی است که اولین بار توسط Jacobson (1929) مطرح شد. آرامسازی عضلانی شامل تمریناتی است که طی آن، فرد، گروههای عضلانی انتخابی را تا زمان دستیابی به وضعیت آرامسازی عمیق، منقبض و سپس شل میکند. این فرآیند سبب افزایش جریان خون و بهبود عملکرد خون رسانی اعضاء شده و رفع تنش و کشش عضلانی را در پی دارد (18). آرامسازی عضلانی در بسیاری از موقعیتها مانند درد، تولد نوزاد، اضطراب و بیخوابی در بارداری مؤثر شناخته شده است (19).
همچنین در مطالعات مشخص شده که آرامسازی، استرس را کاهش میدهد و حس بهبودی را ارتقا میبخشد. آرام سازی پیشرونده عضلانی، باعث کاهش اضطراب و بهبود کیفیت خواب در بیماران مبتلا به سوختگی میشود، کیفیت خواب بیماران مبتلا به رزکسیون ریه را بهبود میبخشد و باعث کاهش تنش و اضطراب در بیماران دندانپزشکی میشود (20). از سوی دیگر مطالعات نشان دادهاند که کاهش استرس روانی و احساسات منفی به بهبود کیفیت خواب کمک میکند (21). بنابراین استفاده از تکنیکهای رفع تنش و اضطراب مانند آرامسازی میتواند به بهبود کیفیت خواب منجر شود.
با توجه به اینکه یادگیری و انجام این تکنیک بسیار آسان و راحت بوده، هزینهای ندارد، تجهیزات ویژهای نمیخواهد و دارای اثرات مثبتی بر روی وضعیت متعادل بدن است، به عنوان درمان مکمل توسط بیماران مدنظر بوده است (22)، که میتوان آن را به دو روش حضوری و از راه دور آموزش داد. در آموزش حضوری، افراد مقید به حضور طبق یک برنامه زمانبندی شده دارند، در کنار هم قرار گرفته و ارتباطات رو در رو میباشد. امکان تبادل اطلاعات، استفاده از تجارب و نظرات و یادگیری مطالب در جمع فراهم میگردد. ولیکن علیرغم مزایای این روش، هزینههایی که باید برای این منظور صرف شوند مانند رفت و آمد و گاهی تداخل بین وظایف روزانه از معایب روش حضوری است. روشهای آموزش از راه دور، مختصر و مفید، انعطافپذیر، دردسترس، بدون محدودیت زمان و مکان و مناسب برای افراد پرمشغله است. اما از معایب آن میتوان به تکیه بیش از حد به تکنولوژی، عدم ارتباط چهره به چهره، توانایی تنظیم سرعت یادگیری و بازخورد ناکافی اشاره نمود (23).
با توجه به اهمیت موضوع و از آنجا که زنان باردار خصوصاً زنان دچار مشکلات تیروئید، تغییرات روانی زیادی را تحمل میکنند و تأثیرپذیری آنان نسبت به استرسهای متفاوت زندگی در این دوره افزایش مییابد؛ همچنین با توجه به اهمیت بهداشت خواب و عوارض آن، هدف از انجام این مطالعه مقایسه اثربخشی آموزش آرامسازی عضلانی به دو شیوه حضوری و از راه دور بر کیفیت خواب زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید میباشد.
روش کار
این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون-پس آزمون بود که در سال 1399 پس از اخذ مجوز پژوهشهای زیست پزشکی دانشگاه آزاد نجفآباد (IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1399.125) در مراکز خدمات جامع سلامت شهر نجف آباد در استان اصفهان انجام گرفت.
جامعه پژوهش کلیه زنان باردار مبتلا به کمکاری تیروئید بود که بیماری آنها توسط نتایج آزمایشات و/یا پزشک معالج به تأیید رسیده بود و پس از باردارشدن مبتلا به کمکاری تیروئید شده بودند. نمونه پژوهش از زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید در سه ماهه اول بارداری مراجعه کننده به مراکز جامع خدمات سلامت شهر نجف آباد که معیارهای ورود به مطالعه را دارا بودند و به روش در دسترس انتخاب گردید. سپس به روش تخصیص تصادفی نمونهها (با استفاده از برنامه اکسل و شماره پرونده بیماران) به دو گروه تقسیم شدند.
تعداد نمونه در این مطالعه 33 نفر در هر گروه (با توجه به احتمال ریزش) بود که بر اساس فرمول زیر تعیین شد و با این تعداد نمونه 80/0 احتمال دارد، تفاوتی حداقل به اندازه 5/2 نمره بین میانگین نمره روشها در سطح 05/0 = α معنی دار گردد. لازم به ذکر است که 2 نفر از نمونههای گروه آموزش حضوری با توجه به شیوع بیماری کووید 19 و ترس از ابتلا به این بیماری و با توجه به غیبت بیشتر از یک جلسه در کلاسها و یک نفر به دلیل سقط جنین از مطالعه حذف شدند. همچنین در گروه آموزش از راه دور یک نفر به دلیل سقط جنین، یک نفر به دلیل زایمان زودرس و یک نفر به دلیل مشغلههای کاری و عدم همکاری به انجام مداخله علیرغم پیگیریهای لازم از مطالعه حذف شدند و نهایتاً مطالعه با حضور 30 نفر در هر گروه انجام شد.
n= (z1- a2+ z1-β)2 (σ12+ σ22)d2