مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که میتواند بر توانایی یادگیری، تصمیمگیری، عملکرد و اجرای دانشجویان رشته اتاق عمل طی دوران تحصیل و فراگیری مهارتها مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجامشده، طبّ فشاری از روشهای غیردارویی مؤثّر بر کاهش اضطراب در افراد است . هدف این مطالعه بررسی تأثیر طبّ فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان ورودی جدید رشته اتاق عمل در بدو ورود به محیط اتاق عمل و حضور در آن است.
مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمهتجربی است که در آن 60 نفر از دانشجویان ورودی جدید رشته اتاق عمل در بدو ورود به اتاق عمل و حضور در آن به طور تصادفی در دو گروه مداخله 6 p و پلاسبو Thumb) ) قرار گرفتند. ابتدا دانشجویان پرسشنامه اشپیلبرگر را تکمیل کردند. سپس در گروه طبّ فشاری نقطه 6 p به صورت یک دقیقه فشار،30 ثانیه استراحت و مجدّداً یک دقیقه فشار به وسیله پژوهشگر اول انجام شد. در گروه Thumb نیز نقطه 6 p فقط با انگشت شست به وسیله پژوهشگر اول در همان مدت زمان، لمس شد. پس از آن نمونهها به مدت 15 دقیقه وارد اتاق عمل شدند و ناظر عملها بودند. سپس مجدّداً پرسشنامه اشپیلبرگر در موردآنها تکمیل شد و در نهایت دادهها با استفاده از نرمافزار 14 SPSS با آزمونهای آماری تیتست و کایاسکوئر مورد تجزیه تحلیل قرارگرفت.
یافتهها: اضطراب آشکار (0.04= P ) و پنهان(0.03= P ) گروه مداخله 6 p کاهش معنیداری داشت ولی در گروه لمس با انگشت شست، اضطراب آشکار افزایش (0.07= P ) ولی اضطراب پنهان به طور معنیداری کاهش یافت (0.04= P )
نتیجهگیری: به نظر میرسد میتوان از طبّ فشاری جهت کاهش اضطراب دانشجویان رشته اتاق عمل قبل از ورود به محیط اتاق عمل استفاده کرد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |