پیام خود را بنویسید
دوره 3، شماره 2 - ( 6-1392 )                   جلد 3 شماره 2 صفحات 470-462 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mirbagher N, Kafaei M, Shahshahani M, Mosahebi S, kHaleghi M. The Usefullness of Acupressure on the P6point in Decreasing Anxiety of the Surgical Technology-Students. cmja 2013; 3 (2) :462-470
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-144-fa.html
میرباقر ندا، کفایی محبوبه، شهشهانی مریم، مصاحبی شکوه، خالقی مهدی. بررسی تاثیر طب فشاری در نقطه p6 بر سطح اضطراب دانشجویان اتاق عمل در آغاز کارآموزی. فصلنامه طب مکمل. 1392; 3 (2) :462-470

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-144-fa.html


1- علوم پزشکی کاشان
2- کارشناسی ارشد مامایی,انشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران، کاشان ، kafaei_m@kaums.ac.ir
3- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران، اصفهان
4- دانشگاه علوم پزشکی کاشان، ایران، کاشان
چکیده:   (13014 مشاهده)

  مقدمه: اضطراب نوعی تشویش و نگرانی است که می‌تواند بر توانایی یادگیری، تصمیم‌گیری، عملکرد و اجرای دانشجویان رشته اتاق عمل طی دوران تحصیل و فراگیری مهارت‌ها مؤثر باشد. بر اساس مطالعات انجام­شده، طبّ فشاری از روش‌های غیردارویی مؤثّر بر کاهش اضطراب در افراد است . هدف این مطالعه بررسی تأثیر طبّ فشاری بر میزان اضطراب دانشجویان ورودی جدید رشته اتاق عمل در بدو ورود به محیط اتاق عمل و حضور در آن است.

  مواد و روش­ها: این پ‍‍‍ژوهش یک مطالعه نیمه­تجربی است که در آن 60 نفر از دانشجویان ورودی جدید رشته اتاق عمل در بدو ورود به اتاق عمل و حضور در آن به طور تصادفی در دو گروه مداخله 6 p و پلاسبو Thumb) ) قرار گرفتند. ابتدا دانشجویان پرسش­نامه اشپیل­برگر را تکمیل کردند. سپس در گروه طبّ فشاری نقطه 6 p به صورت یک دقیقه فشار،30 ثانیه استراحت و مجدّداً یک دقیقه فشار به وسیله پژوهشگر اول انجام شد. در گروه Thumb نیز نقطه 6 p فقط با انگشت شست به وسیله پژوهشگر اول در همان مدت زمان، لمس شد. پس از آن نمونه­ها به مدت 15 دقیقه وارد اتاق عمل شدند و ناظر عمل­ها بودند. سپس مجدّداً پرسش­نامه اشپیل­برگر در موردآن­ها تکمیل شد و در نهایت داده­ها با استفاده از نرم­افزار 14 SPSS با آزمون­های آماری تی­تست و کای­اسکوئر مورد تجزیه تحلیل قرار­گرفت.

  یافته­ها: اضطراب آشکار (0.04= P ) و پنهان(0.03= P ) گروه مداخله 6 p کاهش معنی­داری داشت ولی در گروه لمس با انگشت شست، اضطراب آشکار افزایش  (0.07= P )  ولی اضطراب پنهان  به  طور معنی­داری کاهش یافت    (0.04= P )

  نتیجه­گیری: به نظر می­رسد می­توان از طبّ فشاری جهت کاهش اضطراب دانشجویان رشته اتاق عمل قبل از ورود به محیط اتاق عمل استفاده کرد.

 

واژه‌های کلیدی: طب فشاری، اضطراب، دانشجویان، 6p، لمس
متن کامل [PDF 1552 kb]   (3303 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: سایر موارد

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb