پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 2 - ( 6-1401 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 201-188 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaee S, Bekmaz K, Rasooli A, Shamsi A. Effect of Spiritual Self-care Education on the Resilience of Nurses Working in the Intensive Care Units Dedicated to COVID-19 Patients in Iran. cmja 2022; 12 (2) :188-201
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-880-fa.html
میرزایی سجاد، بکماز کاروان، رسولی عزیز، شمسی افضل. تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر تاب‌آوری پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه کووید-19. فصلنامه طب مکمل. 1401; 12 (2) :188-201

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-880-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران..
2- پرستاری، مرکز توسعه تحقیقات بالینی بیمارستان ضیائیان، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.
3- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران.
4- گروه هوشبری، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم‌پزشکی تهران، تهران، ایران. ، Afzal_sh63@yahoo.com
چکیده:   (1364 مشاهده)
هدف: پرستاران در دوره شیوع کووید-19 مشکلات روان‌شناختی زیادی را تجربه می‌‌‌کنند. با‌توجه‌به اینکه معنویت به‌عنوان یک پایگاه مستحکم می‌‌‌تواند عامل قوی در کنترل شرایط پرتنش باشد، این مطالعه با هدف تأثیر آموزش خودمراقبتی معنوی بر تاب‌‌‌آوری پرستاران شاغل در بخش‌‌‌های مراقبت‌‌‌های ویژه مواجه با بیماران مبتلا به کووید-19 بیمارستان ضیائیان تهران انجام شد.
روش ها: این مطالعه از نوع تجربی، روی 64 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌‌‌های مراقبت‌‌‌های ویژه کووید-19 بیمارستان ضیائیان تهران در سال 1400 انجام شد. نمونه‌‌‌ها در ابتدا به شیوه تمام‌شماری انتخاب و سپس با تخصیص غیرتصادفی (بر‌اساس پرتاب سکه)، بعد از اخذ رضایت‌نامه کتبی آگاهانه از هر 2 گروه آزمایش (32 نفر) و کنترل (32 نفر) انجام شد. گروه آزمایش برنامه آموزشی مبتنی بر خود‌مراقبت معنوی را در 6 جلسه 45 دقیقه‌‌‌ای به‌صورت 1 روز در میان دریافت کردند. داده‌‌‌ها با استفاده از پرسش‌نامه جمعیت‌شناختی و تاب‌‌‌آوری جمع‌‌‌آوری و در نرم‌‌‌افزار SPSS ‌نسخه 25‌ وارد، سپس با استفاده از آزمون‌‌‌های آماری تی‌‌‌مستقل، تی‌‌‌زوجی و کای‌‌‌دو در سطح معنا‌‌‌داری 0001/P<0 تجزیه‌‌‌وتحلیل شد.
یافته ها: میزان تاب‌‌‌آوری قبل و بعد از آزمایش در گروه آزمایش و کنترل به‌ترتیب 5/28±48/0، 6/05±46/44 بود که از‌نظر آماری اختلاف معناداری نداشت (0/297=P)، ولی بعد از آزمایش میانگین تاب‌‌‌آوری به‌ترتیب 3/35±74/65، 6/49±49/38 بود که ازنظر آماری اختلاف معناداری داشت (0/0001>P).
نتیجه گیری: با‌توجه‌به نتایج به‌دست‌آمده، پیشنهاد می‌‌‌شود زمینه‌‌‌های لازم شرکت در فعالیت‌‌‌های معنوی برای پرستاران فراهم شود که این مورد می‌‌‌تواند در بهبود وضعیت روان‌شناختی پرستاران مؤثر عمل کرده و خدمات بهتری به بیماران عرضه کند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، معنویت، تاب‌‌‌آوری، پرستاران
متن کامل [PDF 5295 kb]   (792 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (726 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: پرستاری و مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb