پیام خود را بنویسید
دوره 10، شماره 3 - ( 9-1399 )                   جلد 10 شماره 3 صفحات 243-230 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mayeli M, Abolmaali Alhosseini K, Nokani M, Talepasand S. The Effect of Computer-based Cognitive Rehabilitation Therapy on Difficulties in Emotion-regulation among Students With Attention Deficit Hyperactivity Disorder. cmja 2020; 10 (3) :230-243
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-752-fa.html
مایلی میترا، ابوالمعالی الحسینی خدیجه، نوکنی مصطفی، طالع پسند سیاوش. اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری‌های تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه. فصلنامه طب مکمل. 1399; 10 (3) :230-243

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-752-fa.html


1- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، sama.abolmaali@gmail.com
3- گروه روان‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
4- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‎شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
چکیده:   (2845 مشاهده)
هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه بر دشواری تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه بود. 
روش ها: شرکت‌کنندگان در این پژوهش شامل 24 (دوازده پسر و دوازده دختر) دانش‌آموز دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه مقطع ششم تا نهم منطقه هفت تهران در سال تحصیلی 98-1397 بودند که به صورت نمونه‌گیری قضاوتی یا هدفمند بر اساس ملاک‌های ورود و خروج انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان، پرسش‌نامه دشواری در تنظیم هیجانی را در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری تکمیل کردند. برای گروه آزمایش به مدت ده هفته، بیست جلسه بازتوانی شناختی با استفاده از رایانه (هفته‌ای دو جلسه 30‌دقیقه‌ای) اجرا شد. یافته‌ها توسط آزمون تحلیل واریانس چندراهه با اندازه‌گیری مکرر در محیط نرم‌افزار SPSS نسخه 26 مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: میانگین نمرات دشواری تنظیم هیجانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه در تمام زیرمقیاس‌ها به طور معنی‌داری با اندازه اثر متوسط تا زیاد، کاهش پیدا کرد. 
نتیجه گیری: توسعه و ارزیابی اولیه مداخله بازتوانی با استفاده از رایانه برای کودکان دارای اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه می‌تواند اولین گام را در پر کردن شکاف موجود در ادبیات بالینی حال حاضر بردارد و باعث بهبود و اثربخشی معنی‌دار و بالینی در عملکرد دانش‌آموزان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی کمبود توجه شود. 
متن کامل [PDF 5521 kb]   (1545 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2675 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پزشکی بالینی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb