پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 1 - ( در حال انتشار 1401 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Irani M, Afroundeh R, Birar A. The effect of 8 weeks strength training with pomegranate extract on resting metabolic rate, hypertrophy and muscle strength of inactive young boys. cmja. 2022; 12 (1)
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-841-fa.html
ایرانی اسکی شهر میثم، افرونده رقیه، بیرار آیلار. تأثیر 8 هفته تمرین مقاومتی به همراه مصرف عصاره انار بر میزان متابولیسم استراحتی، هایپرتروفی و قدرت عضلانی پسران جوان غیرفعال. فصلنامه طب مکمل. 1401; 12 (1)

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-841-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2- دانشیار، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل،ایران. ، afroundeh@gmail.com
3- 3. دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (135 مشاهده)
مقدمه: مصرف عصاره انار به همراه تمرینات استقامتی موجب بهبود جریان خون، افزایش متابولیسم استراحتی و کاهش وزن می شود با اینحال تاثیر مصرف آن به همراه تمرینات مقاومتی بر ترکیب بدن و کنترل وزن مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر 8 هفته تمرین مقاومتی به همراه مصرف عصاره انار بر میزان متابولیسم استراحتی، هایپرتروفی و قدرت عضلانی دانشجویان پسر غیرفعال بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه تجربی، 42 نفر از پسران غیرفعال دانشگاه محقق اردبیلی با نمونه گیری داوطلبانه انتخاب و پس از کسب رضایت نامه کتبی از آنها به‌صورت تصادفی به چهار گروه تمرین مقاومتی (11نفر) ، تمرین مقاومتی  به همراه مصرف عصاره انار (11نفر)، عصاره انار (10نفر) و کنترل (10نفر) تقسیم شدند. برنامه تمرین مقاومتی به مدت 8 هفته، 3 جلسه در هفته و شامل 2 حرکت برای بالاتنه (پرس سینه هالتر و پرس سرشانه هالتر) و 2 حرکت برای پایین‌تنه (جلو پا دستگاه و پرس پا دستگاه) اجرا شد. آزمودنی‌های گروه تمرین مقاومتی + عصاره انار (نیم ساعت قبل از تمرین) و گروه عصاره انار 3 بار در هفته و هر بار 100 میلی‌لیتر عصاره انار مصرف کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس یک‌طرفه (ANOVA) با آزمون تعقیبی LSD و t-همبسته در سطح معنی‌داری 0/05 ≥ P انجام شد.
یافته‌ها: میزان هایپرتروفی عضلانی (دور ران) پس از 8 هفته در دو گروه تمرین مقاومتی و تمرین مقاومتی به همراه مصرف عصاره انار افزایش معنی‌داری پیدا کرد که این افزایش در گروه تمرین مقاومتی به همراه مصرف عصاره انار نسبت به گروه تمرین مقاومتی بیشتر بود (0/001=P). حداکثر قدرت در عضلات پایین‌تنه آزمودنی‌های هر دو گروه تمرین مقاومتی و تمرین مقاومتی به همراه مصرف عصاره انار پس از هشت هفته به‌طور معنی‌داری افزایش یافت (0/001 = P ). همچنین درصد چربی بدن آزمودنی‌ها در گروه تمرین مقاومتی + عصاره انار به‌طور معنی‌داری کاهش یافت (0/03=p). از طرفی تغییر معنی‌داری در متابولیسم استراحتی گروه‌های تحقیق مشاهده نشد (05/0<p).
نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج تحقیق حاضر به نظر می‌رسد، مصرف عصاره انار به همراه تمرین مقاومتی، اثرات آن را بر قدرت و هایپرتروفی عضلانی افزایش می‌دهد.
 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: فیزیولوژی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb