پیام خود را بنویسید
دوره 12، شماره 4 - ( 11-1401 )                   جلد 12 شماره 4 صفحات 49-40 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirzaian S, Madadkar Dehkordi S, Karimiankakolaki Z, Mohammadi P. The Effect of Spiritual Self-Care virtual Training on Anxiety Caused by Corona in Final Year Nursing Students. cmja 2023; 12 (4) :40-49
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-909-fa.html
میرزائیان شیرین، مددکار دهکردی شیرین، کریمیان کاکلکی زهره، محمدی پروین. تأثیر آموزش مجازی خود مراقبتی معنوی بر اضطراب ناشی از کرونا در دانشجویان سال آخر پرستاری. فصلنامه طب مکمل. 1401; 12 (4) :40-49

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-909-fa.html


1- گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران ، Mirzaeian.sh@gmail.com
2- گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3- گروه بهداشت، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (1068 مشاهده)
مقدمه: ترس و اضطراب ناشی از ابتلای احتمالی به کرونا، مخرب بوده و می‌تواند منجر به ناهنجاریهای روانی در افراد شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش مجازی خود مراقبتی معنوی بر اضطراب ناشی از کرونا در دانشجویان سال آخر پرستاری انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی 60 دانشجوی کارورز پرستاری در سال 1401 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد پس از کسب رضایت نامه اگاهانه وارد نمونه گیری و سپس به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله چهار جلسه آموزش مجازی خود مراقبتی معنوی به صورت چند رسانه‌ای (صدا، تصویر، انیمیشن و فیلم) برای دانشجویان قبل از ورود به بالین در تاریخ و ساعت هماهنگ شده برگزار گردید. در گروه کنترل مداخله‌ای صورت نگرفت. اضطراب کرونای دانشجویان بعد از اتمام جلسات با استفاده از پرسشنامه ارزیابی اضطراب کرونا اندازه گیری شد. داده‌ها با استفاده از نرم افزار spss در سطح معنی داری کمتر از 05/0 و آزمون‌های تی مستقل و تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: میانگین امتیاز اضطراب بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مطالعه به ترتیب 67/2 ± 96/16 و 79/2 ± 94/16 بود که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشت و دو گروه همگن بودند (05/0P).
نتیجه گیری: توصیه می‌شود مداخلات آموزشی خودمراقبتی معنوی جهت کاهش اضطراب کرونای دانشجویان پرستاری انجام گیرد.
واژه‌های کلیدی: آموزش، خودمراقبتی، معنوی، اضطراب، پرستاری
متن کامل [PDF 575 kb]   (580 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (1639 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری و مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb