1- دانشجوی کارشناسیارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران. ، enteshari.soodeh@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد خمینیشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینیشهر، اصفهان، ایران.
چکیده: (670 مشاهده)
مقدّمه و هدف: نگرشها و حالتهای روانی افراد براساس نظریات طب سنّتی به مزاج فرد وابسته است و مزاج میتواند یکی از تفاوتهای فردی باشد که روابط بینفردی، بهویژه روابط زوجین در زندگی مشترک را نیز تحتتأثیر قرار میدهد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنیبر مزاج بر رضایتمندی، هوش هیجانی و دلزدگی زناشویی در زنان متأهل انجام شده است.
مواد و روش: روش پژوهش از نوع نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلّیه زنان متأهل شهرستان نجفآباد در خردادماه سال 1402 بود که با استفاده رضایت کتبی آگاهانه به روش نمونهگیری در دسترس 40 نفر از بین آنها انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل (20 نفر) و گروه آزمایش (20 نفر) قرار داده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ اولسون (1998)، دلزدگی زناشویی پاینز (1996)، هوش هیجانی شرینگ (1996) استفاده شد. همچنین گروه آزمایش تحت جلسات آموزشی مبتنیبر مزاج در طی 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار spss-24 در دو سطح آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس با رعایت پیشفرضهای آماری آزمون لوین و آزمون کالموگروف- اسمیریونف) تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمره رضایتمندی (156/42±20/98 و 171/84±11/85)، هوش هیجانی (61/42±10/87 و 70/84±11/85) و دلزدگی زناشویی (60/73±12/68 و 50/15±11/73)، در گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در مرحله پسآزمون بهطور معناداری بهبود داشته است (0/05=P). بنابراین آموزش مبتنیبر مزاج بر افزایش رضایتمندی (48 درصد) و هوش هیجانی (73 درصد) و کاهش دلزدگی زناشویی (39 درصد) تأثیرگذار بوده است.
بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای پژوهش، زوجدرمانگران و مشاوران خانواده میتوانند از این رویکرد در بهبود رضایتمندی، هوش هیجانی و کاهش دلزدگی زناشویی و پیگشیری از طلاق زنان متأهل استفاده کنند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
طب سنتی