پیام خود را بنویسید
دوره 11، شماره 4 - ( 12-1400 )                   جلد 11 شماره 4 صفحات 383-372 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Noruzi Zamenjani M, Rahzani K, Barati N, Harorani M, Heidari M, Farmahini Farahani M. The Effect of Exercise on Self-Esteem and Happiness of Operating Room Students. cmja. 2022; 11 (4) :372-383
URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-868-fa.html
نوروزی ضامنجانی معصومه، راهزانی کبری، براتی نیلوفر، هرورانی مهدی، حیدری مسعود، فرمهینی فراهانی مولود. تأثیر ورزش بر عزت نفس و شادکامی دانشجویان اتاق عمل. فصلنامه طب مکمل. 1400; 11 (4) :383-372

URL: http://cmja.arakmu.ac.ir/article-1-868-fa.html


1- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.
3- بیمارستان امیرکبیر، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران.
4- گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم‌پزشکی اراک، اراک، ایران. ، mfarahani@arakmu.ac.ir
چکیده:   (659 مشاهده)
هدف: فعالیت‌های بدنی باعث افزایش سلامت روانی، تقویت احساس ارزشمندی، کاهش افسردگی و افزایش قدرت ذهنی می‌شود. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر ورزش بر عزت نفس و شادکامی دانشجویان اتاق عمل انجام شد.
روش ها: این پژوهش، مطالعه‌ای نیمه‌تجربی است. مشارکت‌کنندگان، هشتاد نفر از دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اراک بودند که پس از اخذ رضایت‌نامه کتبی به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی ساده (قرعه‌کشی) به دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه چهل نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش طی هشت هفته به مدت سی دقیقه در روز پیاده‌روی فردی داشتند. عزت نفس و شادکامی هر دو گروه قبل و بعد از آزمایش با استفاده از پرسش‌نامه استاندارد عزت نفس روزنبرگ و پرسش‌نامه شادکامی آکسفورد سنجیده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تی مستقل و تی زوجی در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌و‌تحلیل شدند.
یافته ها: میانگین نمرات عزت نفس و شادکامی قبل از آزمایش در گروه آزمایش به ترتیب 3±4/23 و 19/01±43/08 و در گروه کنترل 3/47±4/30 ‌و‌ 19/48±39/40 و بعد از آزمایش در گروه آزمایش‌3/85±6 و 19/28±52/16 و در گروه کنترل3/97±4/75 و 18/80±41/05 بود. نتایج اختلاف معناداری را در گروه آزمایش نشان داد (P<0/05)، در حالی که در گروه کنترل، قبل و بعد از آزمایش تفاوت معناداری مشاهده نشد (P>0/05).
نتیجه گیری: ورزش می‌تواند در افزایش عزت نفس و شادکامی دانشجویان نقش مؤثری داشته باشد و از این طریق موجب ارتقای سلامت روان و بهبود کیفیت زندگی آن‌ها شود؛ بنابراین توصیه می‌شود تا برنامه‌های ورزشی در راستای ارتقای شادکامی و افزایش عزت نفس دانشجویان در دانشگاه برگزار شود.
واژه‌های کلیدی: ورزش، شادکامی، عزت نفس، دانشجو
متن کامل [PDF 4721 kb]   (166 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (205 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری و مامایی

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله طب مکمل می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Complementary Medicine Journal

Designed & Developed by : Yektaweb